Приказ основних података о документу

dc.creatorKovačević, Milena
dc.date.accessioned2023-05-25T09:19:40Z
dc.date.available2023-05-25T09:19:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://farfar.pharmacy.bg.ac.rs/handle/123456789/4751
dc.description.abstractJavne apoteke su najdostupnije zdravstvene ustanove širom sveta, bez obzira na različite karakteristike organizacije zdravstvenih sistema u celini. Kao deo mreže, pružaju podršku funkcionisanju zdravstvenog sistema kroz obezbeđivanje dostupnosti lekova i drugih medicinskih proizvoda stanovništvu. Pored toga, javne apoteke se moraju prilagođavati i potrebama pacijenata, koje se menjaju u skladu sa globalnim trendovima i zahtevima, kao što je bilo u slučaju pandemije COVID-19, ali isto tako u odnosu na lokalne zahteve, kroz akcije unapređenja javnog zdravlja, programe prevencije bolesti, ili nove usluge farmaceutske zdravstvene zaštite za koje postoji sve veći interes u našem regionul-1 Usluge farmaceutske zdravstvene zaštite mogu se podeliti u tri velike grupe: (i) programi prevencije bolesti i unapređenja javnog zdravlja (primer savetovanje o vakcini protiv humanog papiloma virusa, prestanak pušenja), (i) savetovanje pacijenata na hroničnoj terapiji, što ima za cilj unapređenje ishoda terapije i bolju kontrolu bolesti, sa posebnim interesom prema hroničnim nezaraznim bolestima u kojima sam pacijent ima značajnu ulogu u menadžmentu bolesti (primer standardizovana farmaceutske usluge kod pacijenata sa dijabetesom), kao treća, ali veoma značajna grupa, podrška samomedikaciji, odnosno samolečenju blažih stanja ili oboljenja. Farmaceuti u javnim apotekama moraju da odgovore na veće zahteve pacijenata u pogledu samomedikacije, koja je prema najnovijim podacima meta analize iz 2022. Godine zastupljena sa 67% globalno, a čak 75% u Evropi, Kako bi se pružila intervencija adekvatna stanju i zdravstvenim potrebama pacijenta, bez ugrožavanja bezbednosti, potrebno je sprovesti strukturiran razgovor sa pacijentom. Farmaceut vodi razgovor postavljanjem jasno definisanih pitanja i tačno utvrđenim redosledom, kako bi se prikupile sve potrebne informacije od pacijenta, ne oslanjajući se na nivo zdravstvene pismenosti pojedinca U procesu identifikacije da lije pacijent kandidati za samomedikaciju, moraju se isključiti svi alarmni znaci i simptomi. Pridržavanjem definisanim algoritmima, farmaceut pruža strukturiranu, uniformnu uslugu svim pacijentima, primenom principa medicine zasnovane na dokazima. Radna grupa sa Farmaceutskog fakulteta Univerziteta u Beogradu izradila je Smernice za farmaceute, koje su prihvaćene od strane Ministarstva zdravlja Republike Srbije i u otvorenom su pristupu dostupne svim farmaceutima i drugim zdravstvenim radnicima na veb sajtu Ministarstva zdravlja, Smernice za farmaceute izrađene su na osnovu najnovijih dokaza iz medicinske literature, a u sažetoj su i konciznoj formi kako bi bile što primenjivije u svakodnevnoj realnoj praksi farmaceuta u uslovima javne apoteke. U grupi usluga za pacijente sa hroničnim bolestima, odnosno na hroničnoj terapiji, do sada su u uslovima zdravstvenog sistemu Republike Srbije testirane i dokumentovane usluge savetovanja pacijenata sa astmom i hroničnom opstruktivnom bolešću pluća. Doprinos farmaceuta u unapređenju stepena adherence, pravilne tehnike inhalacije, kontrole bolesti i ukupnog zdravstvenog stanja pacijenta potvrđen je i publikovan u međunarodnim časopisima*. Dalje, na osnovu tih rezultata Farmaceutska komora Republike Srbije prilagodila je i nastavila sa implementacijom usluge za pacijente sa astmom, i razvila novu uslugu savetovanja za dijabetes (kontinuirano sprovođenje od jula 2019.), koje su u aktivnim fazama implementacije i prikupljanja podataka preko elektronskih platformi, odnosno aplikacija kojima farmaceuti imaju pristup0, Dalje. Na uspešnim primerima odrceđenih evropskih zemalja, a na osnovu podataka o niskom stepenu adherence koji se zapaža prilikom inicijacije, odnosno započinjanja terapije, razvija se usluga pregleda primene novouvedenog leka”, Osnovna struktura usluge podrazumeva periodični kontakt sa pacijentom u toku 3-6 meseci od datuma propisivanja novouvedenog leka, uz savetovanje prilagođeno pitanjima ili prijavljenim problemima od strane pacijenta. Savetovanje ima za cilj da podstakne pacijenta da započne, a potom i nastavi sa primenom novouvedenog leka u terapiji, da razume značaj njegove pravilne i redovne primene, ali da pruži informacije pacijentu o neželjenim reakcijama koje može očekivati i načinima njihove minimizacije. Upravo je pojava neželjenih reakcija na lek u prvim danima primene leka, a o kojima pacijent nije bio prethodno savetovan, identifikovana kao značajan faktor prekida terapije. Farmaceutska komora Srbije radila je i na razvoju standardizovanih usluga za akutna stanja, kao što je savetovanje za antibiotike pri javnim apotekama. Farmaceutska usluga ima za cilj da se poveća stepen adherence kod pacijenata na terapiji antibioticima, kao jedna od intervencija u zdravstvenom sistemu u cilju smanjenja antibiotske rezistencije. Usluga je takođe u aktivnoj azi implementacije, prikupljanja podataka o sprovedenim uslugama i ishodima intervencija farmaceuta. Projekat „Mama Friendly Apoteka za bezbednu primenu lekova u toku dojenja Vaš farmaceut” u realizaciji Saveza farmaceutskih udruženja Srbije takođe je dobio podršku Ministarstva zdravlja za sprovođenje. A ciljna grupa su dojilje kojima je propisan lek u terapiji. Naime, prema zvaničnim podacima, stopa dojene dece u Srbiji je niska. Dodatno, ukoliko se dojiljama propiše neki lek, one najčešće odbijaju da primene lek, ili prestaju da doje zbog straha od eventualnog efekta na dojeno dete. U cilju pružanja podrške dojenju i krajnjem povećanju stope dojene dece, na inicijativu Republičke stručne komisije za podršku dojenju i Ministarstva zdravlja, formirana je radna grupa za izradu Nacionalnih smernica za primenu lekova u periodu dojenja, Smernice imaju za cilj da nadomeste nedostatak konkretnih informacija i preporuka za primenu leka u periodu dojenja iz sažetka karakteristika lekova. Nakon objavljivanja ovih smernica, odobren je i projekat u kojem su učestvovali farmaceuti iz javnih apoteka, a podrazumevao je prvo javno oglašavanje sertifikovanih apoteka za ovu vrstu usluge uz podršku UNICEF-a, a potom i pružanje usluge savetovanja dojilja u periodu od aprila do oktobra 2022. Godine. Odziv je bio veoma veliki, kako od strane farmaceuta, tako i od strane dojilja, uz interes za nastavak projekta. Za navedene usluge, profesionalne organizacije farmaceuta organizovale su edukativne programe, sertifikaciju farmaceuta i/ili ustanova nakon završetka programa, potom su razvijeni dodatni materijali, obrasci i algoritmi kao podrška pružanju usluge, a obezbeđena je i softverska podrška kroz razvoj aplikacija putem kojih farmaceuti veoma lako unose podatke pruženim uslugama. Naučna i praktična evaluacija prikupljenih podataka biće upotrebljena kao objektivni pokazatelj doprinosa farmaceuta u zdravstvenom sistemu, sa krajnjim ciljem zvaničnog uvođenja usluga farmaceutske zdravstvene zaštite i refundiranja od strane fonda za zdravstveno osiguranje.
dc.language.isosrsr
dc.publisherFarmaceutsko društvo Republike Srpskesr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source25. Simpozijum farmaceuta Republike Srpske sa međunarodnim učešćem: Zbornik radova 2023.sr
dc.titleNove usluge farmaceutske zdravstvene zaštite – savetovanje u apotekama ili savetovanje u apotekama - usluge savetovanjasr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.spage13
dc.citation.epage15
dc.description.other25. Simpozijum farmaceuta Republike Srpske sa međunarodnim učešćem, Banja Luka, 31.03.-01.04.2023.
dc.identifier.fulltexthttp://farfar.pharmacy.bg.ac.rs/bitstream/id/12974/Nove_usluge_farmaceutske_pub_2023.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_farfar_4751
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу